Een opstelling van een aantal beelden die samen de titel Gevolg dragen. Hier te zien bij Beelden in Gees. Op het menu 'werkoverzicht' zijn de afzonderlijke beelden te zien.
Een werk gemaakt speciaal voor de Grote Kerk in Emmen, het werk werd in de kersttijd werd geëxposeerd. Op de detail foto is wat te zien hoe het werk ook kon worden bekeken. En een detail van het hoofdje in de handen.
De oorsprong van het idee is als goud. De druk van het concept is zwaar, maar zodra alles in balans is, is er de bevrijding, de zwaarte die daarna als een lichtheid wordt ervaren. Dat wat Martin Bril omschrijft als 'Een moment van klaarheid'.
Ik giet in een mal een container, op het moment dat ik je de container in handen geef is hij nog zacht genoeg om je handen zo te plaatsen alsof je degene die je lief hebt vast houdt. Dan komen jouw afdrukken in de klei.Daarna ga ik de vorm verder afmaken en drie keer stoken. Biscuit-. glazuur- en goudlusterstook.
Na de derde stook kan degene van wie je de adem wilt bewaren komen blazen en wordt de adem bewaard. Dat kan omdat er een ballon in de container wordt gestopt waarin wordt geblazen. De ballon sluit zich zelf. Daarna verzegel ik de container. De adem en jouw afdrukken zijn samen. Je houdt nu als het ware elkaars adem vast.
Dit werk is gemaakt in het kader van 'Feest van de Geest'. Het thema was dit keer 'Vrijheid van Geest'. Voor mij valt dat samen met vrijheid van meningsuiting. Veel mensen hebben deze vrijheid niet bv door corruptie, dictatuur, oorlog, agressie, afkomst, censuur of armoede. Deze woorden heb ik in een cirkel op het kleed geborduurd. In het begin van de expositie stonden de duiven in de kerk verspreid en elke dag werd er een duif op een woord gezet. Eerste Pinksterdag waren alle duiven 'gedaald'. De symboliek er achter is, dat in de toekomst misschien overal vrijheid van meningsuiting is, maar dat zal helaas nog wel even duren.
Verkocht
H x L x B: 15 x 110 x 175
Materiaal: linnen, borduurgaren, keramiek en goudluster
Je zit en wilt met rust gelaten worden, je gedachten gaan hun eigen gang. Tussen de vele andere gedachten door is er dan opeens die ene, die je nu wilt vasthouden. De anderen nestelen zich elders en kunnen op een later tijdstip terug gevonden worden.
Napoleon had altijd zijn hand in zijn vest. Als bezoeker kun je ervaren wat hij daar verborgen hield. Gemaakt voor een penningtentoonstelling in Pulchri waar het thema Frankrijk aan was verbonden.
Zoals bloemen en planten transformeren in humus, zo transformeert dit werk in een tegeltableau. Steeds als een narcis een andere eigenaar krijgt, komt er een tegel voor in de plaats.
Een kleine sculptuur als hangende penning waarbij ik de kabel, waar de penning in hangt, gebruikt heb als houder van de penning en ook heb geïntegreerd in de compositie.
Project in het Drents-Friesewold naar aanleiding van een uitgeschreven opdracht ‘Mythe van de natuur’ Het werk moest na verloop van tijd zelf verdwijnen. Een mythische vogel gemaakt met vogelzaad, hier te zien op een luchtfoto. Doordat het zaad opkwam was ook de figuur in het gras te zien.
Een opdracht van het Waterschap Velt en Vecht. Uitgangspunt moest zijn de Drentse Zwerfkei. De vorm van de bank refereert aan het rollen van de keien. Het gedicht: ‘vanuit het Noorden werd grommend, schurend, stompend, stotend zijn vorm geslepen door de tijd’ refereert aan de krachten die hiermee gepaard gaan.
Openbaringen van Johannes. Ik vind het prachtig beeldend geschreven, vlak na mijn eindexamen wilde ik er al iets mee doen. Pas nu is het gelukt en hebben de verhalen me op een nieuw spoor gebracht.
Deze penning is gemaakt voor de tentoonstelling ‘Het Mirakel van Amsterdam’. Ik heb de Prinsengrachtconcerten als uitgangspunt genomen. De titel 'Moving Amsterdam' staat voor beweging, maar ook ontroering. Amsterdam heeft het beiden. Verkocht
In opdracht van de gemeente Coevorden. Model voor dit werk stond een onbekende vrouw die in 1512 twee dagen het kasteel verdedigde. Aan beide zijkanten staan delen van de geschiedenis van Coevorden uitgebeeld, te weten: De slag bij Ane, de tocht van Meindert van der Thijnen naar Groningen en de ondertekening van de stadsrechten.
Opdracht Janny en Louis Groen. Uitgangspunt voor dit werk waren de geschiedenis en de hedendaagse architectuur van de plek waar zij wonen. De hoogte van het beeld is zo gemaakt dat er van uit de huiskamer op ooghoogte naar kan worden gekeken.
Tegeltableau gemaakt voor de thema tentoonstelling 'Licht' van het CKC in Coevorden. Ik wilde laten zien hoe het licht niet alleen op de tegels valt maar ook tussen de verhoogde letters.
Sculptuur gemaakt in opdracht van Nico Schuit. Hij vroeg mij het beeld zo vorm te geven dat én het karakter én de voorliefde voor de natuur van diegene voor wie het bedoeld was tot uiting kwam. Ik heb er voor gekozen het beeld zo te maken dat er meer manieren zijn om het neer te zetten.
Sculptuur gemaakt voor de reizende tentoonstelling ‘Tijd Slijt’. Deze tentoonstelling startte op het Muiderslot. Model stond Maria Tesselschade die verschillende keren op het slot logeerde.
Penning gemaakt voor de penningtentoonstelling ‘Ruimte verbeeld(t)’ Als uitgangspunt heb ik de ruimte genomen tussen de letters. Letters worden gevormd door lijnen die op een bepaalde manier om een ruimte in het vlak worden geplaatst. Met gietklei heb ik de zin 'Ruimte verbeeldt' net zolang herhaald tot er een mooie gelaagde cirkel ontstond.
Een gedicht voor en door de bewoners van Den Helder. In opdracht van de gemeente Den Helder. Een aantal inwoners van Den Helder heeft een T-shirt afgestaan en daarbij lieten ze weten welk woord voor hen Den Helder het meest weergaf. Deze woorden werden op het T-shirt geborduurd. Alle T-shirts samen vormden het gedicht 'Zee, de weg naar de wereld'. Ik maakte dit werk samen met Anne Verhoijsen.