'Keurslijven moeten op zichzelf kunnen staan, net als vleugels'
''Een ontdekking is groot noch klein, het gaat erom wat zij voor ons betekent''. Ludwig Wittgenstein
Ik vind het heel bijzonder hoe Marieke Geerlings haar gedachten vorm geeft in klei. Ze weet de expressieve mogelijkheden
van dit plastische materiaal ten volle te benutten. Haar ideeën ontstaan in haar getekende dagboeken, die ze al sinds 1995 bijhoudt.
‘Als mijn kijkwereld (buiten) met mijn ideeënwereld (binnen) samensmelt wordt het beeld geboren.’
Haar verhalende figuren verwijzen onder meer naar de complexe relatie tussen mens, dier en natuur.
Haar meest recente serie is geïnspireerd op de Tuin der lusten van Jeroen Bosch.
Het is interessant hoe ze de grens tussen beeldhouwkunst en keramiek bewandelt.
Anne Berk 2019
(penn name of José Anne Berkhof)
Curator, Art Critic, Art Educator
Coördinator Netherlands Sculpture Network
De figuratieve, keramische dieren van Marieke Geerlings hebben een grote narratieve kwaliteit en sculpturale kracht. In het zoeken naar de juiste vorm, de essentie, nadert ze vaak een oervorm van het dier dat ze kiest. Het werk heeft een grote verhalende kracht, zonder dat de dieren karikaturen worden. Dat is knap; krachtige keramische beelden zonder opsmuk.
Hellen Abma, Adviseur Beeldende Kunst
Kunst en Cultuur assen
Als mijn kijkwereld (buiten) met mijn ideeënwereld (binnen) samensmelt wordt het beeld geboren: soms langzaam soms snel, maar altijd onontkoombaar. Wanneer een cocon openscheurt en prijsgeeft wat er al die tijd opgesloten heeft gezeten is er een complex proces ten einde. Het ontstaan van het nieuwe heeft precies die tijd genomen die er voor nodig is om een andere bestaansvorm te rechtvaardigen. De omzetting is volledig, de nieuwe vorm laat zich gelden en er is geen weg terug. Bij het maken van mijn beelden voelt het precies zo. Ik neem precies die tijd die nodig is om mijn ‘cocon’ te spinnen, zodat het nieuwe op zijn eigen tijd aan de buitenwereld kan worden getoond om vervolgens los te worden gelaten. Aantekening dagboek
''Een holle vorm moet de spanning krijgen van een skelet en de chemie van een inhoud die niet aanwezig is. De beweging moet worden vastgelegd alsof er geen stilstand is en nog van alle kanten te benaderen valt.” Aantekening dagboek
Mijn dagboek is een wezenlijk onderdeel van mijn werk omdat het werkt als een katalysator van mijn handelen. In het schrijven vind ik dan de essentie die ik niet altijd opmerk als ik met iets bezig ben. Tijdens het werkproces naar aanleiding van een idee komen er altijd dingen tussendoor die zijdelings te maken hebben met de eerstgenoemde interesses, omdat ik dan opeens iets zie dat ik wil uitproberen. Soms integreert het in het “originele” werk, vaak blijft het ook liggen voor later, maar is dan wel al vastgelegd in mijn dagboek.
''Jij tekent met klei'' een aantal mensen heeft dit onafhankelijk van elkaar tegen mij gezegd. Voor mijn gevoel klopt dit wel, want wat ik heel prettig vind aan het werken met klei is de directheid. Ik vertaal mijn idee meteen via mijn handen. Door mijn ''gebaren'' wordt de huid van de klei elke keer anders, vanaf het eerste bouwmoment totdat de oven het werk afmaakt. Ik gebruik bewust bijna geen glazuur omdat ik liever geen afstand wil scheppen tussen de huid en de waarneming. Omdat ik hol opbouw kan ik veel manipuleren. Induwen, uitdrukken, afscheuren. Vaak gebeuren er dan prachtige dingen, maar ik kan ze niet altijd gebruiken. Dat loslaten is dan het moeilijkste. ''Kill your darlings!''
mocht u een bezoekje willen brengen aan mijn atelier, dan graag op afspraak.